Några av de vanligaste frågorna vi får:
Vilken information behövs för att boka en resa?
Vi behöver namn på samtliga resenärer och för vissa resor även fördelsdata (år-månad-dag) Fullständig adress till fakturamottagaren samt mobilnummer och e-postadress. Vi vill också veta var alla resenärer ska stiga på och om ni vill ha avbeställningsskydd. Eventuell matallergi eller annan viktig information behöver veta vid bokningstillfället, samt ev önskemål om plats i bussen. Har man hopfällbar rullator eller rullstol ska detta också meddelas direkt så det säkert får plats.
Hur betalar jag min resa?
Betala gärna via vår hemsida och ”mina bokningar”, logga in med er mailadress samt lösenord som ni hittar på ert resebevis. Via ”mina bokningar” kan ni smidigt betala med kort eller swish. Vid betalning på annat sätt var noga med att ange OCR-nummer.
Hur mycket bagage får jag ta med?
På flerdagarsresor är det max 50 kg per person om inget annat anges. På endags shoppingresor är maxvikten 75 kg per person. I vikten inkluderas allt som inhandlas under resan.
Vad innebär halvpension?
Oftast är det frukost och middag på kvällen på hotellen om inget annat anges i dagsprogrammet. Måltidsdryck ingår ej utan betalas av var och en på plats. Halvpension gäller inte under resdagarna om inte annat anges. I Faktarutan på destinationssidan specificeras vad som ingår i priset.
Hur ofta stannar bussen för paus?
Chauffören behöver sina raster enligt lag och kommer att stanna med jämna mellanrum. Vi stannar på rastställen där man kan köpa något att äta och dricka.
Hur mäter ni sträckan på dagsetapperna i programmet?
Milantalet som angetts är alltid beräknat från Malmö. Sen tillkommer sträckan till- och från sin anslutningsort.
Kommer jag att behöva byta buss?
Vi ha många anslutningsorter, och inför varje resa gör vi en avstämning var våra resenärer ska gå på. Då kan det hända att man får en annan anslutningsbuss innan vi samlar upp alla på den slutliga bussen.
Har ni några hälsokrav på er resor?
Ja, man måste själv kunna gå ombord på bussen och till/ från sevärdheter och hotell. Man måste också själv kunna hantera sitt bagage.
Måste jag ha pass?
På resor inom Norden gäller passfrihet för nordiska medborgare, men man måste fortfarande kunna identifiera sig. Vid resor inom övriga Europa skall ett giltigt pass medtagas. På resor till länder utanför Europeiska unionen måste passet vara giltigt minst sex månader efter utresa. Nationellt ID kort kan användas inom Schengenländerna för svenska medborgare. Kontakta alltid Polismyndigheten om du är osäker.
Jag reser ensam, måste jag boka enkelrum?
Ja, så är det. Vi har ingen möjlighet att boka del i dubbelrum för resenärer som åker ensamma. Enkelrumstillägget är en kostnad som hotellen tar ut.
Kan resan bli inställd?
Om vi inte har fått tillräckligt med resenärer så kan det hända att vi får ställa in resor. Minst 20 dagar innan avresa på flerdagsresor, eller 3 dagar innan avresa på 1-dagars resor får ni i så fall ett meddelande. När Röke Buss ställer in resan återbetalas hela beloppet om man inte vill boka om till ett annat alternativ.
Kan jag boka min sittplats?
Nej, men man kan ha önskemål om var man vill sitta i bussen. Detta ska i så fall göras vid bokningstillfället. Vi gör en platsindelning i den turordning som man har bokat sin resa. Platserna behålls under hela resan.
Hur gör jag om jag behöver avboka?
Kontakta oss direkt på kontorstider 0451-40224 eller via mail info@rokebuss.se. Utanför kontorstid hänvisas till journummer som finns på bokningsbekräftelsen.
Vad behövs för valuta för resan?
De flesta sällen tar idag betal-och kreditkort liksom Euro. Det kan alltid vara bra att ha lite lokal valuta med sig på resan. På många ställen kan man också ta ut lokal valuta i uttagsautomaterna på plats. Kontrollera att ditt bankkort är öppet för betalning uttomlands innan avresan.
Kan jag använda min mobil utomlands?
Roaming innebär att du använder din mobiltelefon utanför ditt hemlands nätverk, till exempel när du reser utomlands eller befinner dig ombord på en färja. Kostnader och regler för roaming kan skilja sig mycket mellan olika länder och operatörer. Därför är det viktigt att alltid kolla med din telefonoperatör vad som gäller för just din abonnemangsform innan resan. På så sätt undviker du oväntade avgifter och kan använda mobilen tryggt både på resmålet och under överfarten.
När kommer vi hem?
Tro´t om du vill, men det är nog en av våra allra vanligaste frågor!
På de flesta av våra resor som går söderut är den beräknade ankomsttiden för hemresan till Malmö omkring kl. 19.00. Den exakta tiden kan dock variera beroende på trafikförhållanden och färjor. Efter ankomsten till Malmö fortsätter resan mot respektive anslutningsort. Tiden för hemkomst varierar från resa till resa eftersom den påverkas av vilka orter som ska trafikeras för just den hemresan.
Hittar du inte svaret på just din fråga så kontakta oss gärna på info@rokebuss.se eller 0451-40224.